• Główna
  • Zajęcia
    • Zajęcia 1
    • Zajęcia 2
    • Gra Edukacyjna
    • Zajęcia z I edycji (archiwum)
      • Zajęcia 1
      • Zajęcia 2
      • Zajęcia 3
      • Zajęcia 4
      • Zajęcia 5
      • Zajęcia 6
      • Podcast
      • Infografiki
  • O projekcie
  • Przydatne Linki
  • Aktualności
  • Kontakt
Mistrz PortfelaMistrz Portfela
    • Zaloguj się
    • Rejestracja
    • Główna
    • Zajęcia
      • Zajęcia 1
      • Zajęcia 2
      • Gra Edukacyjna
      • Zajęcia z I edycji (archiwum)
        • Zajęcia 1
        • Zajęcia 2
        • Zajęcia 3
        • Zajęcia 4
        • Zajęcia 5
        • Zajęcia 6
        • Podcast
        • Infografiki
    • O projekcie
    • Przydatne Linki
    • Aktualności
    • Kontakt

    Edukacja finansowa - Czy i kiedy warto?

    • Home
    • Aktualności
    • Wydarzenia w projekcie
    • Edukacja finansowa – Czy i kiedy warto?

    Edukacja finansowa – Czy i kiedy warto?

    • Categories Wydarzenia w projekcie
    • Date 2 marca 2020

    Zgodnie z danymi dotyczącymi poziomu oszczędności polskich gospodarstw domowych można określić, że w budżecie przeciętnego mieszkańca w Polsce nie ma zbyt wielu oszczędności. Wskaźnik oszczędności gospodarstw domowych (Household saving rate), publikowany przez Eurostat, definiowany jako część dochodów przeznaczana na oszczędności w Unii Europejskiej (28 państw) wynosi 10,35. Dla krajów należących do strefy euro, wartość ta to aż 12,64. W przypadku Polski wynosi on zaledwie 2,02, pozostawiając nasz kraj daleko w tyle za pozostałymi krajami UE (dane za 1 kwartał 2019 r.).

    Niestety, wielu Polaków nie rozumie zasad funkcjonowania poszczególnych produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych, a także nie umie rozpoznawać potencjalnych zagrożeń z nimi związanych. Jako przykład potwierdzający ww. tezę można przytoczyć problem frankowiczów, kłopoty z polisolokatami, popularność tzw. kredytów chwilówek, czy szereg afer związanych z piramidami finansowymi.

    Wszystkie wyżej wymienione elementy prowadzą do prostego wniosku: konieczne jest prowadzenie stałej edukacji ekonomicznej Polaków.

    W procesie edukowania prowadzącym do nabywania przez człowieka funkcjonalności finansowych istotnego znaczenia nabiera zastosowana metoda dydaktyczna oraz zakres przekazywanej wiedzy i związanych z nią umiejętności oraz kompetencji.

    Jak wskazują wyniki badań, przeprowadzonych przez the Money Advice Service , na młodzieży brytyjskiej w wieku 14-17 lat, większość dzieci posiada wiedzę na temat najbardziej znanych produktów finansowych, takich jak rachunki bankowe oraz karty kredytowe i debetowe. Jednak istnieje tu wyraźna luka w znajomości mniej popularnych produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych.  Dodatkowo w ramach badania wskazano na niskie kompetencje uczniów w zakresie planowania wydatków. Wydaje się zatem zasadne zwiększenie wiedzy, umiejętności i kompetencji uczniów w zakresie efektywnego zarządzania finansami osobistymi, w tym z wykorzystaniem instytucji i instrumentów finansowych. 

    Zastosowanie określonych metod nauczania związane jest ze sposobem w jakim dziecko uczy się w danym wieku i co jest w stanie opanować. Zakres oraz sposób przyswajania nowej wiedzy ewoluuje, w miarę jak wchodzi w kolejne etapy rozwoju. Zależność ta dotyczy także nabywania kolejnych elementów tego co nazywamy funkcjonalnością finansową człowieka.

    W wieku 13-21 lat (nastolatkowie i dorosła młodzież) wiedza finansowa i umiejętności decyzyjne są najważniejszym elementem rozwoju funkcjonalności finansowych. W miarę jak młodzież zaczyna podejmować konsekwentne decyzje finansowe, uczenie się o zarządzaniu finansami osobistymi nabiera istotnego znaczenia. Oczywiście w okresie nastoletnim, zdolności poznawcze, takie jak przetwarzanie informacji i pamięć, nadal się wzmacniają. Dalszy rozwój funkcji wykonawczych powoduje, że młodzież może w pewnych okolicznościach wykazywać się funkcjonalnością poznawczą na poziomie dorosłego człowieka, ale nadal brakuje im zdolności do kontrolowania bodźców, zwłaszcza w czasie silnych emocji.

    Zwiększająca się interakcja ze światem finansów oraz konieczność podejmowania decyzji finansowych pozwala nastolatkom zapoznać się z podstawowymi strategiami podejmowania decyzji finansowych, i dalej rozwijać nawyki i zasady finansowe.

    W tym wieku funkcjonalności finansowe powinny być rozwijane przez formalne nauczanie (szkoły) oraz usystematyzowane uczenie się przez przykłady, oparte na rzeczywistych decyzjach finansowych, realizowanych samodzielnie, ale pod nadzorem eksperta/nauczyciela (Experiential learning). Istotna jest także możliwości praktycznego uczenia się zachęcają dzieci i młodzież do podejmowania inicjatyw, podejmowania decyzji, doświadczania wyników swoich wyborów w bezpiecznym środowisku i uczenia się poprzez refleksję. W tym kontekście, początkowo prowadzone wykłady i możliwość stałego dostępu do materiałów i sprawdzenia się przez odpowiednio przygotowane testy, za pośrednictwem portalu stanowi właściwą podstawę do pozyskania odpowiedniej wiedzy. Natomiast proponowana gra decyzyjna, jako interaktywne środowisko łączące zdobytą wiedze z procesem podejmowania realnych decyzji finansowych, w największym stopniu spełnia założenia efektywnego zdobywania funkcjonalności finansowych dla młodzieży w wieku 13-15 lat.

    Tag:projekt

    • Share:
    author avatar
    Mistrz Portfela

    Next post

    Rozpoczynamy nasze zajęcia
    6 marca 2020

    Szukaj

    Kategorie

    • Pogłębianie wiedzy
    • Wszystkie
    • Wydarzenia w projekcie

    Najnowsze kursy

    Zarządzanie finansami własnej rodziny

    Zarządzanie finansami własnej rodziny

    Bezpłatne
    Poszukiwanie bezpieczeństwa na rynkach finansowych

    Poszukiwanie bezpieczeństwa na rynkach finansowych

    Bezpłatne
    Nowoczesne technologie w obrocie bezgotówkowym a bezpieczeństwo dokonywania transakcji

    Nowoczesne technologie w obrocie bezgotówkowym a bezpieczeństwo dokonywania transakcji

    Bezpłatne

    Najnowsza Aktualność

    Podsumowanie Lekcji Mistrza Portfela – Edycja II
    25kwi2022
    Gra edukacyjna Mistrza Portfela
    Gra edukacyjna – Edycja II
    15kwi2022
    Uczelnie Szkołom
    Podsumowanie Lekcji Mistrza Portfela – Edycja I
    22gru2020

    Nawigacja

    Główna
    Zajęcia
    O Projekcie
    Przydatne Linki
    Aktualności
    Kontakt

    Kontakt

    kontakt@mistrzportfela.pl
    Facebook-f

    Strona stworzona przez WingsBridge

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda